Wydawca treści Wydawca treści

Polskie lasy

Polska jest w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o powierzchnię lasów. Zajmują one 29,2 proc. terytorium kraju, rosną na obszarze 9,1 mln ha. Zdecydowana większość to lasy państwowe, z czego prawie 7,6 mln ha zarządzane jest przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

W Polsce lasów wciąż przybywa. Lesistość kraju zwiększyła się z 21 proc. w roku 1945 do 29,2 proc. obecnie. Od roku 1995 do 2011 powierzchnia lasów zwiększyła się o 388 tys. ha. Podstawą prac zalesieniowych jest „Krajowy program zwiększania lesistości", zakładający wzrost lesistości do 30 proc. w 2020 r. i do 33 proc. w 2050 r. Lasy Polski są bogate w rośliny, zwierzęta i grzyby. Żyje w nich 65 proc. ogółu gatunków zwierząt.

Lasy rosną w naszym kraju na glebach najsłabszych, głównie z powodu rozwoju rolnictwa w poprzednich wiekach. Wpływa to na rozmieszczenie typów siedliskowych lasu w Polsce. Ponad 55 proc. powierzchni lasów zajmują bory. Na pozostałych obszarach występują siedliska lasowe, głównie mieszane. Ich niewielką część stanowią olsy i łęgi – niewiele ponad 3 proc.

W latach 1945-2011 powierzchnia drzewostanów liściastych na terenach PGL LP wzrosła z 13 do ponad 28,2 proc.

Na terenach nizinnych i wyżynnych najczęściej występuje sosna. Rośnie ona na 64,3 proc. powierzchni leśnej w PGL LP oraz na 57,7 proc. lasów prywatnych i gminnych. W górach przeważa świerk (zachód) oraz świerk z bukiem (wschód). Dominacja sosny wynika ze sposobu prowadzenia gospodarki leśnej w przeszłości. Kiedyś monokultury (uprawy jednego gatunku) były odpowiedzią na duże zapotrzebowanie przemysłu na drewno. Takie lasy okazały się jednak mało odporne na czynniki klimatyczne. Łatwo padały również ofiarą ekspansji szkodników.

W polskich lasach systematycznie zwiększa się udział innych gatunków, głównie liściastych. Leśnicy odeszli od monokultur – dostosowują skład gatunkowy drzewostanu do naturalnego dla danego terenu. Dzięki temu w latach 1945-2011 powierzchnia drzewostanów liściastych na terenach PGL LP wzrosła z 13 do ponad 28,2 proc. Coraz częściej występują dęby, jesiony, klony, jawory, wiązy, a także brzozy, buki, olchy, topole, graby, osiki, lipy i wierzby.

W naszych lasach najczęściej występują drzewostany w wieku od 40 do 80 lat. Przeciętny wiek lasu wynosi 60 lat. Coraz więcej jest drzew dużych, liczących ponad 80 lat. Od końca II wojny światowej ich powierzchnia wzrosła z 0,9 mln ha do prawie 1,85 mln ha.

Raporty o stanie lasów w Polsce


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY

W ubiegłym roku, jesienią, ogłosiliśmy konkurs: „POMÓŻMY IM PRZETRWAĆ ZIMĘ„

W ubiegłym roku, jesienią, ogłosiliśmy konkurs: „POMÓŻMY IM PRZETRWAĆ ZIMĘ„.
Do konkursu przystąpili uczniowie klas 0-III szkół podstawowych i dzieci z przedszkoli. Konkurs ma piętnastoletnią tradycję, a głównym jego celem jest poznanie naszych rodzimych gatunków ptaków oraz ekosystemów, w których żyją, co wiąże się z odpowiednim ich dokarmianiem, aby im nie zaszkodzić. Równoznacznie zachęca do obserwacji otaczającej nas przyrody, a przede wszystkim kształtuje świadomość, jak duże znaczenie w przyrodzie odgrywają właśnie ptaki.
Wykonanie zadania konkursowego było nie lada wyzwaniem dla uczestników. Grupy wykazały się obowiązkowością, systematycznością i sumiennością w realizacji swoich projektów, ponieważ dokarmianie prowadzi się od jesieni do przedwiośnia. Obserwacje ptaków w miejscu dokarmiania były potwierdzone rysunkami, szkicami, zdjęciami, zeszytami obserwacji. Dodatkowo dzieci wykonały karmniki, budki lęgowe. Trzeba tutaj podkreślić, że okres ferii zimowych nie zwalniał
z wykonywania zadania. Często w swoich działaniach maluchy wykorzystywały wiedzę rodziców, znawców i pasjonatów, a przede wszystkim nauczycieli.
Komisja konkursowa, składająca się z pracowników Nadleśnictwa Tuchola, miała bardzo trudne zadanie. Każdy z projektów, wykonany został na wysokim poziomie. Głównymi elementami, które brano pod uwagę były: usytuowanie karmnika – trafność wyboru miejsca, sposoby dokarmiania
i oczywiście systematyczność, którą obrazowały dzienniczki obserwacji oraz wymowę ekologiczną.
Wobec powyższego postanowiono przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
I miejsce   - Szkoła Podstawowa w Kiełpinie: klasa I.
II miejsce  – Szkoła Podstawowa w Iwcu: klasa 0A „Słoneczka".
III miejsce  - Szkoła Podstawowa w Zielonce: „Kółko Ekologiczne" klasy: 0-III.
Wyróżnienie otrzymało: Przedszkole Nr 1 w Tucholi: „Poziomki" i „Wiewiórki".
Podziękowania należą się również pozostałym uczestnikom: Przedszkolu Nr 2 w Tucholi: grupie „Jeżyki", Szkole Podstawowej w Zielonce: klasom III oraz Oddziałowi Przedszkolnemu Zdroje
ze Szkoły Podstawowej w Zielonce.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a wszystkim dokarmiającym dziękujemy za wytrwałość!

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu.